Odprti izobraževalni viri (Open Educational Resources OER)



Odprti izobraževalni viri (OER – Open Educational Resources) [1] so materiali za poučevanje, učenje in raziskovanje na kateremkoli mediju, ki so objavljeni pod javno domeno ali opremljeni z odprtimi licencami in dopuščajo prost dostop, uporabo, predelavo ter redistribucijo brez ali z določenimi omejitvami.

OER so lahko v različnih oblikah:
- celotno študijsko gradivo za predmet ali program
- posamezne učne enote ali moduli predmeta
- učni načrt za predmet
- lekcije, naloge, vaje
- kvizi, testi
- videoposnetki, podkasti, zvočni posnetki
- PPT predstavitve

Brezplačni viri niso nujno tudi odprti viri. Brezplačno pomeni, da za dostop do materialov ni potrebnih stroškov, to pa ne pomeni, da lahko uporabniki ponovno uporabljajo, spreminjajo ali delijo gradivo.      
Odprte licence Creative Commons:

Licence Creative Commons, ki so primerne za uporabo pri OER:


Javna domena
Creative Commons ponuja licenco CC0, s katero se avtorji lahko odrečejo avtorskim in sorodnim pravicam nad svojimi deli v največji možni meri, glede na veljavno zakonodajoDelo lahko kopirate, spreminjate, razširjate in izvajate, tudi v komercialne namene, brez prošnje za dovoljenje.

Več >>


To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 Mednarodna.

CC BY
Uporabnikom je dovoljeno tako nekomercialno kot tudi komercialno reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem, javna priobčitev in predelava avtorskega dela, pod pogojem, da navedejo avtorja izvirnega dela.



https://licensebuttons.net/l/by-sa/3.0/88x31.png
To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna.

CC BY-SA
Uporabnikom je dovoljeno reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem, javna priobčitev in predelava izvirnega oziroma derivativnega avtorskega dela v vse namene, tudi komercialne, pod pogojem, da navedejo avtorja dela in da širijo izvirno oziroma derivativno avtorsko delo pod istimi pogoji.


https://licensebuttons.net/l/by-nc/3.0/88x31.png
To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno 4.0 Mednarodna.

CC BY-NC
Uporabnikom se s to licenco dovoli nekomercialno reproducirati, distribuirati, dajati v najem, priobčiti javnosti in predelovati avtorsko delo in njegove predelave, morajo pa navesti avtorja. Od BY NC ND licence se ta razlikuje v tem, da se pri njej delo lahko predeluje in spreminja. Od licence BY NC SA licence pa se razlikuje v tem, da tu ni potrebno licencirati avtorskega dela/predelave dela pod istimi pogoji.
 

https://licensebuttons.net/l/by-nc-sa/3.0/88x31.png
To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna.

CC BY-NC-SA
Uporabnikom je dovoljeno reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem, javna priobčitev in predelava izvirnega oziroma derivativnega avtorskega dela, vendar samo v nekomercialne namene, pod pogojem, da navedejo avtorja dela in da širijo izvirno oziroma derivativno avtorsko delo pod istimi pogoji.


Licenci Creative Commons, ki nista primerni za uporabo pri OER:

https://licensebuttons.net/l/by-nd/3.0/88x31.png
To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Brez predelav 4.0 Mednarodna.

CC BY-ND
Izvirna avtorska dela, brez predelav, pod to licenco lahko uporabniki reproducirajo, distribuirajo, dajejo v najem in priobčijo javnosti pod pogojem, da navedejo avtorja in dela ne spreminjajo. Od licence BY NC ND se razlikuje v tem, da je pri uporabi te licence dovoljena komercialna uporaba avtorskega dela. 
 

https://licensebuttons.net/l/by-nc-nd/3.0/88x31.png
To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna.

CC BY-NC-ND
Uporabnikom je dovoljeno reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem in javna priobčitev izvirnega avtorskega dela, vendar samo v nekomercialne namene, pod pogojem, da navedejo avtorja izvirnega dela in da dela ne spreminjajo.

Več o CC licencah >> 

Uporaba OER:
Pri uporabi OER (v povezavi z licencami Creative Commons) je mogoče:
1. Hranjenje  - naredite in shranite kopijo.
2. Ponovna uporaba - uporabite delo na različne načine (npr. v razredu, v študijskih skupinah, na spletni strani, v videu ...).
3. Popravljanje - prilagodite in spremenite vsebino (npr. prevod v drug jezik).
4. Sestavljanje in premešanje - zlepite več različnih del z odprto vsebino in naredite novo delo (npr. glasbeni miks).
5. Redistribucija (delite z ostalimi).
Omejitve licenčnih virov
Licenčne pogodbe za kupljene zbirke, vključno s Sage, Wiley, JSTOR, Springer, Elsevier, ki so dostopne na DiKUL  za izobraževalne namene dovoljujejo vključevanje teh člankov/gradiv samo na portale ali spletne učilnice, ki so na voljo pooblaščenim uporabnikom (na primer portal ZEBRA, ki je na voljo študentom in zaposlenim na FDV ali Spletna učilnica FDV).

Vključevanje gradiv iz kupljenih licenčnih zbirk DiKUL v odprte izobraževalne vire (OER), ki so potem prosto dostopni nepooblaščenim uporabnikom, ni dovoljeno. 
Več >>
Kontakt
Uredniki vsebine:
Nataša Godec
Mirjam Kotar
Portal ZEBRA je zaprt za študente in zaposlene FDV in načeloma ne vsebuje prosto dostopnih izobražavelnih virov. 
Stroški učbenikov
Visokošolski učbeniki so dragi: od leta 2011 do leta 2021 se je povprečna cena tiskanega naslova zvišala za 50 %. (Ne)dostopnost učbenikov vpliva na učinkovitost in uspešnost študija.

Na FDV se trudimo zagotoviti učinkovit dostop do učbenikov na več načinov:
- en tiskani izvod učbenika je na voljo vedno kot čitalniški izvod (pravica reprodukcije v omejenem obsegu za osebno rabo),
- skoraj 60 % predpisanih učbenikov je dostopnih v e-obliki na portalu študijskih gradiv Zebra,
- pedagoge spodbujamo k pripravi in uporabi odprtih izobraževalnih virov.

Tudi na ta način FDV prispeva k ciljem trajnostnega razvoja: CTR 10 Zmanjšanje neenakosti, CTR4 Kvalitetno izobraževanje in CTR1 Odprava revščine.
 
Koristi OER
Študije v tujini ugotavljajo, da dostop do OER pozitivno vpliva na dostopnost in uspešnost študija, ne da bi s tem zmanjšali kvaliteto študija.


Primerjava OER s tradicionalnimi učbeniki
Pravilnik o učbeniški literaturi na FDV
V Pravilniku o učbeniški literaturi na FDV je opredeljeno, da se na letnem Razpisu za so-financiranje izdaj učbeniške literature na FDV predvidi tudi so-financiranje za pripravo avtorskih odprtih učnih gradiv, ki se uporabljajo kot obvezni učbeniki pri izvajanju študijskih programov na FDV UL.

Za izdajo oz. pripravo avtorskih odprtih učnih gradiv se pridevidi so-financiranje za:
- jezikovni pregled besedila,
- prelom,
- oblikovanje naslovnice tiskane in elektronske verzije,
- avtorski honorar za avtorja odprtega učnega gradiva ter tisk v določeni nakladi.

Pravilnik o učbeniški literaturi na Fakulteti za družbene vede
Iskanje po vsebini OER
Glede na vsebino poznane knjige bi radi našli podobne OER: tu vpišete ISBN knjige.
 
  
  • Title: Automation and the future of Work
  • Author: Aaron Benanav
  • Publisher:  Verso, 2020

Related FREE Online Course Materials

15.676 Work, Employment, and Industrial Relations Theory

15.676 Work, Employment, and Industrial Relations Theory | Sloan School of Management
Visokošolski učbeniki v OD
Trije načini vključevanja OER
  1. primer
Pedagog  pri svojem predmetu kot  študijsko gradivo uporabi tuje vire in učbenike, ki so že odprto dostopni (pod licenco, ki dovoljuje ponovno uporabo, spreminjanje in redistribucijo).
  1. primer
Pedagog iz več odprtih izobraževalnih virov (besedilni teksti, video posnetki, zvočni posnetki, vaje itd.) naredi kompendij oz. skripto, ki jo ponudi kot odprti izobraževalni vir.
  1. primer
Pedagog napiše svoj avtorski učbenik, ki ga objavi v javni domeni ali v odprti licenci.
 
Interaktivni učbeniki
Center Univerze v Ljubljani za uporabo IKT v pedagoškem procesu pripravlja pripomočke in nasvete o pripravi interaktivnih učbenikov, ki omogočajo učinkovitejšo interakcijo z uporabnikom.

Vsebina v i-učbeniku je podprta z različnimi interaktivnimi elementi, kot so interaktivna slikovna gradiva, interaktivni zvočni in videoposnetki, animacije, simulacije, kvizi z različnimi tipi vprašanj idr. I-učbeniki lahko vključujejo tudi povratne informacije, shranjevanje odgovorov, analizo uspešnosti in spremljanje.
Več informacij?
Pišite na naslov: knjiznica@fdv.uni-lj.si
Druga učna gradiva
Ko predavatelj  pripravlja drugo učno gradivo (skripte, vaje, naloge, kompendije ipd.) za literaturo pri predmetu, je koristno tako gradivo opremiti z minimalnimi bibliografskimi elementi publikacije.

Tako publikacijo lahko vnesemo v COBISS (kar omogoči vrednotenje gradiva za habilitacijo oz. druga vrednotenja), objavimo v Zebri, dodamo kodo predmeta oz. povezavo v učnem načrtu.

Za pomoč pri pripravi se lahko obrnete na Tino Černčič Tomaževič Tina.Cerncic-Tomazevic@fdv.uni-lj.si 
Oprema drugega učnega gradiva
Na naslovnici in/ali v kolofonu skripte, kompendija ipd. mora predavatelj navesti vsaj naslednje podatke:
  • NASLOV 
Pri naslovu je treba definirati, ali gre za "Vaje za ..." / "Zbirka vaj za ..." / "Kompendij tekstov" / "Navodila za…" / "Skripta za …" (ime predmeta).
Če je gradivo sestavljeno samo iz besedil drugih avtorjev, je pravilno na tako publikacijo v naslovu jasno napisati naslov Kompendij tekstov za … (ime predmeta).
Podnaslov je lahko naziv predmeta in štud. leto (če bo gradivo veljalo samo za to študijsko leto).
 
  • PODATKI O AVTORJU oz. VSEH AVTORJIH 
Pri avtorski skripti, zbirki vaj ipd. se navedejo vsi avtorji, pa tudi drugi sodelavci (morebitni uredniki, lektorji, prevajalci, oblikovalci itd.). Če je v avtorski skripti vključen del tujega besedila (ali npr. fotografije), mora avtor navesti vir in zagotoviti, da ga je uporabil skladno z avtorskopravno zakonodajo, torej pridobil dovoljenje nosilca avtorske pravice za uporabo (zavihek Pridobivanje pravic) oziroma uporabil dele, za katere je z licenčnimi pogodbami dogovorjena taka uporaba (zavihek Dovoljeni viri).

Kompendij tujih besedil je nosilec predmeta izbral, kar označi z: Izbor tekstov pripravil …….       ali Izbor tekstov uredil ……..   
Pri vsakem besedilu v kompendiju je treba navesti vir po Navodilih za pisanje in oblikovanje strokovno-znanstvenih del FDV.
 
  • KRAJ IN IZDAJA: Ljubljana, Skripte FDV
Kadar ne gre za monografsko publikacijo z ISBN številko (s CIP, izdano pri Založbi FDV), pač pa za interno gradivo, dostopno samo na Zebri, napišemo pod izdajo Skripte FDV.  Ne dodajamo imen centrov, oddelkov, kateder.
 
  • LETO IZIDA: piše se eno, zaključeno letnico (ne lomljeno). 
  • UVOD
Vsako učno gradivo mora vsebovati tudi krajši uvod v gradivo/predmet oz. krajši nagovor ali spremno besedo avtorja.
V uvodni ali spremni besedi kompendija je treba definirati tudi informacijo o nosilcu/nosilcih avtorskih pravic:
   Primer: Besedila so vključena v kompendij z dovoljenjem nosilca avtorskih pravic.
   Primer: Besedila so vključena v kompendij ob upoštevanju licenčnih določil za uporabo zbirk podatkov v DiKUL.

Primer OER: V kompendij so vključeni odprti izobraževalni viri in je na voljo pod licenco ___ (tu navede eno od licenc CC).
Videoposnetki
Če želite objaviti videoposnetek kot odprti izobraževalni vir (OER) lahko to storite tako, da pri objavi izberete eno izmed odprtih licenc (na primer eno izmed licenc Creative Commons). Na posnetku, predlagamo pa, da tudi v spremnem besedilu oz. opisu navedete:
  • Naslov in podnaslov
  • Avtorstvo (Ime, priimek avtorja z natančno določeno funkcija avtorstva: vsebino pripravil, prebral, posnel, …)
  • Če ste uporabili glasbo za podlago priporočamo uporabo glasbenega dela z licenco CC BY 4.0. Na posnetku oz. opisu obvezno navedete avtorstvo.
  • Založnik (npr. Ljubljana: Založba FDV)
  • Leto izida
  • Znak in opis izbrane odprte licence
Primer: https://www.youtube.com/watch?v=WsEjhJ5d8yI&t=12s 
Objava videoposnetka v RUL
Če želite videoposnetek objaviti v Repozitoriju Univerze v Ljubljani (RUL), v knjižnico (knjiznica@fdv.uni-lj.si) po elektronski pošti pošljite zgoraj navedene podatke (naslov, avtorstvo, založnik, leto izida, izbrano licenco), datoteko videoposnetka ter izpolnjeno in podpisano izjavoIzjava RUL docx
Za pošiljanje datotek večjega obsega lahko uporabite Google DriveWe TransferArnes FileSender, ipd.
Do videoposnetka boste lahko dostopali v RUL-u in prek bibilografskega zapisa v COBISS+.

Za ogled video vsebine mora imeti uporabnik na svojem računalniku ustrezen program za ogled.

Primer zapisa v COBISS+:

Primer zapisa v RUL
Objava videoposnetka v dCOBISS
Če želite videoposnetek objaviti v repozitoriju dCOBISS, v knjižnico (knjiznica@fdv.uni-lj.si) po elektronski pošti pošljite zgoraj navedene podatke (naslov, avtorstvo, založnik, leto izida, založnik), datoteko videoposnetka (podprti tipi datotek).
Za pošiljanje datotek večjega obsega lahko uporabite Google DriveWe TransferArnes FileSender, ipd. 
Ko bomo v knjižnici vpisali bibliografske podatke o vašem videoposnetku in ga naložili v repozitorij ga boste lahko poiskali v COBISS+.

Primer: https://plus.cobiss.net/cobiss/si/sl/bib/144910851


 
Objava na YouTube
Objava videoposnetka z licenco CC na vašem YouTube kanalu lahko to poteka na dva načina:
V primeru da v videu uporabite CC licenco CC-BY 
potem lahko to določite v nastavitvah. V vašem YouTube Studiu izberete videoposnetek, iz spustnega menija pa izberete Licenca in nato Creative Commons - priznanje avtorstva:


Če se CC licenca objave razlikuje od licence CC BY 4.0  potem iz spustnega menija izberete Standardno licenco za YouTube in izbrano licenco zapišete v opisu videoposnetka.
Na primer:
To delo je objavljeno pod licenco CC BY-SA 4.0. Za ogled licence obiščite stran https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.sl
ali

To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna.

Primer zapisa licence v opisu:




 
Če predavatelj želi vključiti v svoje gradivo besedilo, ki ni že odprtodostopno s kupljeno licenco (DiKUL zbirke) ali prostodostopno (licence Creative Commons CC), mora po navodilih UL pridobiti pisno soglasje nosilca avtorskih pravic (oz. vsaj potrditev po elektronski pošti) za uporabo gradiva.

  Primer prošnje za dovoljenje za uporabo dela avtorskega gradiva docx 

  Request for permission to use material from your publication docx  
Avtorske pravice v slovenski zakonodaji
 Zakon o avtorski in sorodnih pravicah (ZASP)
in
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o avtorski in sorodnih pravicah (ZASP-I) (7.10.2022)

46. člen : 
"Vsebinske omejitve avtorske pravice so dopustne v primerih, ki so določeni v tem oddelku, s tem, da je obseg take uporabe avtorskih del omejen glede na namen, ki ga je treba doseči, da je v skladu z dobrimi običaji, da ne nasprotuje običajni uporabi dela in da ni v nerazumni meri v nasprotju z zakonitimi interesi avtorja."

49. člen
(1) Če ni namenjeno doseganju posredne ali neposredne gospodarske koristi in je za uporabo odgovorna izobraževalna ustanova, je prosto:
1. priobčitev javnosti, razen dajanje na voljo javnosti, objavljenih del za namen ponazoritve pri neposrednem poučevanju, vključno s preverjanjem znanja;
2. javno izvajanje objavljenih del na brezplačnih šolskih slovesnostih pod pogojem, da izvajalci ne prejmejo plačila;
3. sekundarno radiodifuzno oddajanje RTV šolskih oddaj.
(2) V primerih iz prejšnjega odstavka je treba navesti vir in avtorstvo dela, če je navedeno na uporabljenem delu.«.

50. člen
(1) Ob upoštevanju 37. člena tega zakona je reproduciranje že objavljenega dela prosto, če je izvršeno v največ treh primerkih in če so izpolnjeni pogoji iz drugega ali tretjega odstavka tega člena.
(2) Fizična oseba lahko prosto reproducira delo
1. na papirju ali podobnem nosilcu z uporabo fotokopiranja ali druge fotografske tehnike s podobnimi učinki,
2. na katerem koli drugem nosilcu, če to stori za privatno uporabo, če primerki niso izročeni ali priobčeni v javnosti in če pri tem nima namena dosegati neposredne ali posredne gospodarske koristi.
(3) Javni arhivi, javne knjižnice, muzeji ter izobraževalne in znanstvene ustanove lahko za lastne potrebe prosto reproducirajo delo na kateremkoli nosilcu, če to storijo iz
lastnega primerka in če pri tem nimajo namena dosegati neposredne ali posredne gospodarske koristi.
(4) Reproduciranje po prejšnjih odstavkih tega člena ni dovoljeno glede pisanih del v obsegu celotne knjige, grafičnih izdaj glasbenih del, elektronskih baz podatkov in računalniških programov ter v obliki izvedbe arhitekturnega objekta, če ni s tem zakonom ali s pogodbo drugače določeno.
(5) Ne glede na prejšnji odstavek je pod pogoji iz prvega odstavka tega člena prosto:
1. reproducirati pisano delo v obsegu celotne knjige, če je njena naklada izčrpana že najmanj dve leti;
2. reproducirati grafično izdajo glasbenega dela z ročnim prepisovanjem.


51. člen

(1) Navajanje odlomkov objavljenega dela ali posamičnih objavljenih del s področij fotografije, likovne umetnosti, arhitekture, uporabne umetnosti, industrijskega oblikovanja in kartografije je prosto, če je to potrebno z namenom ponazoritve, soočenja ali napotitve.

(2) V primerih iz prejšnjega odstavka je treba navesti vir in avtorstvo dela, če je navedeno na uporabljenem delu.

Inštitut za intelektualno lastnino (IPI) v sodelovanju z ARNES (2021): Avtorske pravice v izobraževanju: vprašanja in odgovori
 
Priporočila UL 2016 (pdf) Izvleček:
 
  • Izvajalci študijskih programov naj bodo pozorni na dosledno in ustrezno citiranje avtorskih del, ki jin uporabljajo pri svojem delu (glejte tudi 51. člen ZASP). Na dosledno in ustrezno citiranje je potrebno posebej opozoriti tudi študente.
  • Na spletnih straneh članic oziroma v spletnih učilnicah (npr. v Moodlu) se brez soglasja imetnika avtorske pravice ne smejo objavljati avtorska dela v celotnem besedilu oziroma obsegu [izjema so že licencirana gradiva, navedena pod Dovoljeni viri].
  • Avtorsko delo (članek, fotografija, prezentacija in drugi viri) se lahko na spletnih straneh članice objavi le, če dovoljenje avtorja za takšno objavo nedvoumno obstaja (npr. če je izvirnik dela označen z ustrezno licenco Creative Commons, če je na delu navedeno, da se avtor strinja s takšno vrsto uporabe dela ali če je npr. predavatelj izrecno pridobil soglasje avtorja — priporočamo pridobitev pisnega soglasja ali vsaj potrditev po elektronski posti).
  • Dovoljenje avtorja za uporabo njegovega avtorskega dela za študijske namene se ne domneva! Če je avtorsko delo na voljo na internetu, še ne pomeni, da ga lahko kopiramo in objavimo na spletni strani članice.
  • Navajanje hiperpovezav do spletnih mest z avtorskim gradivom je dovoljeno (priporoča se navedba celotnega naslova URL).
  • Fotokopiranje (in drugo reproduciranje) avtorskih del prek obsega privatne in druge lastne uporabe po 50. členu ZASP ni dovoljeno.
  • Izvajalec pedagoškega procesa ne sme fotokopirati avtorskih del in fotokopij razdeljevati študentom pri predavanjih/vajah.
  • V omejenem obsegu so študentje za lastno/privatno uporabo sami upravičeni pridobiti fotokopije oziroma reprodukcije avtorskih del.