
Odprti izobraževalni viri (OER – Open Educational Resources) [1] so materiali za poučevanje, učenje in raziskovanje na kateremkoli mediju, ki so objavljeni pod javno domeno ali opremljeni z odprtimi licencami in dopuščajo prost dostop, uporabo, predelavo ter redistribucijo brez ali z določenimi omejitvami.
OER so lahko v različnih oblikah:
- celotno študijsko gradivo za predmet ali program
- posamezne učne enote ali moduli predmeta
- učni načrt za predmet
- lekcije, naloge, vaje
- kvizi, testi
- videoposnetki, podkasti, zvočni posnetki
- PPT predstavitve
Brezplačni viri niso nujno tudi odprti viri. Brezplačno pomeni, da za dostop do materialov ni potrebnih stroškov, to pa ne pomeni, da lahko uporabniki ponovno uporabljajo, spreminjajo ali delijo gradivo.
Licence Creative Commons, ki so primerne za uporabo pri OER:
Javna domena
Creative Commons ponuja licenco CC0, s katero se avtorji lahko odrečejo avtorskim in sorodnim pravicam nad svojimi deli v največji možni meri, glede na veljavno zakonodajo. Delo lahko kopirate, spreminjate, razširjate in izvajate, tudi v komercialne namene, brez prošnje za dovoljenje.
CC BY
Uporabnikom je dovoljeno tako nekomercialno kot tudi komercialno reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem, javna priobčitev in predelava avtorskega dela, pod pogojem, da navedejo avtorja izvirnega dela.
To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna.
CC BY-SA
Uporabnikom je dovoljeno reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem, javna priobčitev in predelava izvirnega oziroma derivativnega avtorskega dela v vse namene, tudi komercialne, pod pogojem, da navedejo avtorja dela in da širijo izvirno oziroma derivativno avtorsko delo pod istimi pogoji.
To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno 4.0 Mednarodna.
CC BY-NC
Uporabnikom se s to licenco dovoli nekomercialno reproducirati, distribuirati, dajati v najem, priobčiti javnosti in predelovati avtorsko delo in njegove predelave, morajo pa navesti avtorja. Od BY NC ND licence se ta razlikuje v tem, da se pri njej delo lahko predeluje in spreminja. Od licence BY NC SA licence pa se razlikuje v tem, da tu ni potrebno licencirati avtorskega dela/predelave dela pod istimi pogoji.
To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna.
CC BY-NC-SA
Uporabnikom je dovoljeno reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem, javna priobčitev in predelava izvirnega oziroma derivativnega avtorskega dela, vendar samo v nekomercialne namene, pod pogojem, da navedejo avtorja dela in da širijo izvirno oziroma derivativno avtorsko delo pod istimi pogoji.
Licenci Creative Commons, ki nista primerni za uporabo pri OER:
To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Brez predelav 4.0 Mednarodna.
CC BY-ND
Izvirna avtorska dela, brez predelav, pod to licenco lahko uporabniki reproducirajo, distribuirajo, dajejo v najem in priobčijo javnosti pod pogojem, da navedejo avtorja in dela ne spreminjajo. Od licence BY NC ND se razlikuje v tem, da je pri uporabi te licence dovoljena komercialna uporaba avtorskega dela.
To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna.
CC BY-NC-ND
Uporabnikom je dovoljeno reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem in javna priobčitev izvirnega avtorskega dela, vendar samo v nekomercialne namene, pod pogojem, da navedejo avtorja izvirnega dela in da dela ne spreminjajo.
Več o CC licencah >>
Pri uporabi OER (v povezavi z licencami Creative Commons) je mogoče:
1. Hranjenje - naredite in shranite kopijo.2. Ponovna uporaba - uporabite delo na različne načine (npr. v razredu, v študijskih skupinah, na spletni strani, v videu ...).
3. Popravljanje - prilagodite in spremenite vsebino (npr. prevod v drug jezik).
4. Sestavljanje in premešanje - zlepite več različnih del z odprto vsebino in naredite novo delo (npr. glasbeni miks).
5. Redistribucija (delite z ostalimi).
Vključevanje gradiv iz kupljenih licenčnih zbirk DiKUL v odprte izobraževalne vire (OER), ki so potem prosto dostopni nepooblaščenim uporabnikom, ni dovoljeno.
Več >>

Ta vodič je objavljen pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna
Na FDV se trudimo zagotoviti učinkovit dostop do učbenikov na več načinov:
- en tiskani izvod učbenika je na voljo vedno kot čitalniški izvod (pravica reprodukcije v omejenem obsegu za osebno rabo),
- skoraj 60 % predpisanih učbenikov je dostopnih v e-obliki na portalu študijskih gradiv Zebra,
- pedagoge spodbujamo k pripravi in uporabi odprtih izobraževalnih virov.
Tudi na ta način FDV prispeva k ciljem trajnostnega razvoja: CTR 10 Zmanjšanje neenakosti, CTR4 Kvalitetno izobraževanje in CTR1 Odprava revščine.

Za izdajo oz. pripravo avtorskih odprtih učnih gradiv se pridevidi so-financiranje za:
- jezikovni pregled besedila,
- prelom,
- oblikovanje naslovnice tiskane in elektronske verzije,
- avtorski honorar za avtorja odprtega učnega gradiva ter tisk v določeni nakladi.
Pravilnik o učbeniški literaturi na Fakulteti za družbene vede
- Title: Automation and the future of Work
- Author: Aaron Benanav
- Publisher: Verso, 2020
Related FREE Online Course Materials
15.676 Work, Employment, and Industrial Relations Theory15.676 Work, Employment, and Industrial Relations Theory | Sloan School of Management
- primer
- primer
- primer
Vsebina v i-učbeniku je podprta z različnimi interaktivnimi elementi, kot so interaktivna slikovna gradiva, interaktivni zvočni in videoposnetki, animacije, simulacije, kvizi z različnimi tipi vprašanj idr. I-učbeniki lahko vključujejo tudi povratne informacije, shranjevanje odgovorov, analizo uspešnosti in spremljanje.
Tako publikacijo lahko vnesemo v COBISS (kar omogoči vrednotenje gradiva za habilitacijo oz. druga vrednotenja), objavimo v Zebri, dodamo kodo predmeta oz. povezavo v učnem načrtu.
Za pomoč pri pripravi se lahko obrnete na Tino Černčič Tomaževič Tina.Cerncic-Tomazevic@fdv.uni-lj.si
- NASLOV
Če je gradivo sestavljeno samo iz besedil drugih avtorjev, je pravilno na tako publikacijo v naslovu jasno napisati naslov Kompendij tekstov za … (ime predmeta).
Podnaslov je lahko naziv predmeta in štud. leto (če bo gradivo veljalo samo za to študijsko leto).
- PODATKI O AVTORJU oz. VSEH AVTORJIH
Kompendij tujih besedil je nosilec predmeta izbral, kar označi z: Izbor tekstov pripravil ……. ali Izbor tekstov uredil ……..
Pri vsakem besedilu v kompendiju je treba navesti vir po Navodilih za pisanje in oblikovanje strokovno-znanstvenih del FDV.
- KRAJ IN IZDAJA: Ljubljana, Skripte FDV
- LETO IZIDA: piše se eno, zaključeno letnico (ne lomljeno).
- UVOD
V uvodni ali spremni besedi kompendija je treba definirati tudi informacijo o nosilcu/nosilcih avtorskih pravic:
Primer: Besedila so vključena v kompendij z dovoljenjem nosilca avtorskih pravic.
Primer: Besedila so vključena v kompendij ob upoštevanju licenčnih določil za uporabo zbirk podatkov v DiKUL.
Primer OER: V kompendij so vključeni odprti izobraževalni viri in je na voljo pod licenco ___ (tu navede eno od licenc CC).
- Naslov in podnaslov
- Avtorstvo (Ime, priimek avtorja z natančno določeno funkcija avtorstva: vsebino pripravil, prebral, posnel, …)
- Če ste uporabili glasbo za podlago priporočamo uporabo glasbenega dela z licenco CC BY 4.0. Na posnetku oz. opisu obvezno navedete avtorstvo.
- Založnik (npr. Ljubljana: Založba FDV)
- Leto izida
- Znak in opis izbrane odprte licence

Za pošiljanje datotek večjega obsega lahko uporabite Google Drive, We Transfer, Arnes FileSender, ipd.
Do videoposnetka boste lahko dostopali v RUL-u in prek bibilografskega zapisa v COBISS+.
Za ogled video vsebine mora imeti uporabnik na svojem računalniku ustrezen program za ogled.
Primer zapisa v COBISS+:
Primer zapisa v RUL:
Za pošiljanje datotek večjega obsega lahko uporabite Google Drive, We Transfer, Arnes FileSender, ipd.
Ko bomo v knjižnici vpisali bibliografske podatke o vašem videoposnetku in ga naložili v repozitorij ga boste lahko poiskali v COBISS+.
Primer: https://plus.cobiss.net/cobiss/si/sl/bib/144910851
V primeru da v videu uporabite CC licenco CC-BY
potem lahko to določite v nastavitvah. V vašem YouTube Studiu izberete videoposnetek, iz spustnega menija pa izberete Licenca in nato Creative Commons - priznanje avtorstva:
Če se CC licenca objave razlikuje od licence CC BY 4.0 potem iz spustnega menija izberete Standardno licenco za YouTube in izbrano licenco zapišete v opisu videoposnetka.
Na primer:
To delo je objavljeno pod licenco CC BY-SA 4.0. Za ogled licence obiščite stran https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.sl
ali
To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna.
Primer zapisa licence v opisu:
Primer prošnje za dovoljenje za uporabo dela avtorskega gradiva

Request for permission to use material from your publication

in
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o avtorski in sorodnih pravicah (ZASP-I) (7.10.2022)
46. člen :
"Vsebinske omejitve avtorske pravice so dopustne v primerih, ki so določeni v tem oddelku, s tem, da je obseg take uporabe avtorskih del omejen glede na namen, ki ga je treba doseči, da je v skladu z dobrimi običaji, da ne nasprotuje običajni uporabi dela in da ni v nerazumni meri v nasprotju z zakonitimi interesi avtorja."
49. člen
(1) Če ni namenjeno doseganju posredne ali neposredne gospodarske koristi in je za uporabo odgovorna izobraževalna ustanova, je prosto:
1. priobčitev javnosti, razen dajanje na voljo javnosti, objavljenih del za namen ponazoritve pri neposrednem poučevanju, vključno s preverjanjem znanja;
2. javno izvajanje objavljenih del na brezplačnih šolskih slovesnostih pod pogojem, da izvajalci ne prejmejo plačila;
3. sekundarno radiodifuzno oddajanje RTV šolskih oddaj.
(2) V primerih iz prejšnjega odstavka je treba navesti vir in avtorstvo dela, če je navedeno na uporabljenem delu.«.
50. člen
(1) Ob upoštevanju 37. člena tega zakona je reproduciranje že objavljenega dela prosto, če je izvršeno v največ treh primerkih in če so izpolnjeni pogoji iz drugega ali tretjega odstavka tega člena.
(2) Fizična oseba lahko prosto reproducira delo
1. na papirju ali podobnem nosilcu z uporabo fotokopiranja ali druge fotografske tehnike s podobnimi učinki,
2. na katerem koli drugem nosilcu, če to stori za privatno uporabo, če primerki niso izročeni ali priobčeni v javnosti in če pri tem nima namena dosegati neposredne ali posredne gospodarske koristi.
(3) Javni arhivi, javne knjižnice, muzeji ter izobraževalne in znanstvene ustanove lahko za lastne potrebe prosto reproducirajo delo na kateremkoli nosilcu, če to storijo iz
lastnega primerka in če pri tem nimajo namena dosegati neposredne ali posredne gospodarske koristi.
(4) Reproduciranje po prejšnjih odstavkih tega člena ni dovoljeno glede pisanih del v obsegu celotne knjige, grafičnih izdaj glasbenih del, elektronskih baz podatkov in računalniških programov ter v obliki izvedbe arhitekturnega objekta, če ni s tem zakonom ali s pogodbo drugače določeno.
(5) Ne glede na prejšnji odstavek je pod pogoji iz prvega odstavka tega člena prosto:
1. reproducirati pisano delo v obsegu celotne knjige, če je njena naklada izčrpana že najmanj dve leti;
2. reproducirati grafično izdajo glasbenega dela z ročnim prepisovanjem.
51. člen
(1) Navajanje odlomkov objavljenega dela ali posamičnih objavljenih del s področij fotografije, likovne umetnosti, arhitekture, uporabne umetnosti, industrijskega oblikovanja in kartografije je prosto, če je to potrebno z namenom ponazoritve, soočenja ali napotitve.
(2) V primerih iz prejšnjega odstavka je treba navesti vir in avtorstvo dela, če je navedeno na uporabljenem delu.
Priporočila UL 2016 (pdf) Izvleček:
- Izvajalci študijskih programov naj bodo pozorni na dosledno in ustrezno citiranje avtorskih del, ki jin uporabljajo pri svojem delu (glejte tudi 51. člen ZASP). Na dosledno in ustrezno citiranje je potrebno posebej opozoriti tudi študente.
- Na spletnih straneh članic oziroma v spletnih učilnicah (npr. v Moodlu) se brez soglasja imetnika avtorske pravice ne smejo objavljati avtorska dela v celotnem besedilu oziroma obsegu [izjema so že licencirana gradiva, navedena pod Dovoljeni viri].
- Avtorsko delo (članek, fotografija, prezentacija in drugi viri) se lahko na spletnih straneh članice objavi le, če dovoljenje avtorja za takšno objavo nedvoumno obstaja (npr. če je izvirnik dela označen z ustrezno licenco Creative Commons, če je na delu navedeno, da se avtor strinja s takšno vrsto uporabe dela ali če je npr. predavatelj izrecno pridobil soglasje avtorja — priporočamo pridobitev pisnega soglasja ali vsaj potrditev po elektronski posti).
- Dovoljenje avtorja za uporabo njegovega avtorskega dela za študijske namene se ne domneva! Če je avtorsko delo na voljo na internetu, še ne pomeni, da ga lahko kopiramo in objavimo na spletni strani članice.
- Navajanje hiperpovezav do spletnih mest z avtorskim gradivom je dovoljeno (priporoča se navedba celotnega naslova URL).
- Fotokopiranje (in drugo reproduciranje) avtorskih del prek obsega privatne in druge lastne uporabe po 50. členu ZASP ni dovoljeno.
- Izvajalec pedagoškega procesa ne sme fotokopirati avtorskih del in fotokopij razdeljevati študentom pri predavanjih/vajah.
- V omejenem obsegu so študentje za lastno/privatno uporabo sami upravičeni pridobiti fotokopije oziroma reprodukcije avtorskih del.
- Zakon o avtorski in sorodnih pravicah (ZASP)
- Sprememba in dopolnitev (ZASP-I)
- Sprememba in dopolnitev (ZASP-E)
- Sprememba in dopolnitev (ZASP-F)
- Sprememba in dopolnitev (ZASP-G)
- Sprememba in dopolnitev (ZASP-H)
Bogataj Jančič, M. (2008). Avtorsko pravo v digitalni dobi: problematika zaščite avtorskih del s tehnološkimi ukrepi. Ljubljana: Pasadena.
Avtorske pravice v izobraževanju: vprašanja in odgovori. Inštitut za intelektualno lastnino, ARNES. 2021.
- The value of and issues surrounding Open Educational Resources – Open Education (robertschuwer.nl)
- OERs: the future of education? | Research Information
- Faculty OER Incentive Program - Open Educational Resources - Subject and Course Guides at University of Illinois at Chicago (uic.edu)
- Incentivizing faculty for open educational resources (OER) adoption and open textbook authoring (nih.gov)
- https://en.unesco.org/themes/building-knowledge-societies/oer
- https://www.ouslovenia.si/
- http://www.edusinfo.si/medijsko-sredisce/v-srediscu/204009